Artikel uit ‘Ondernemers Magazine’ – editie 12 Juni 2024 van Voka
Van de zomerse zonnestralen genieten, is nog zo fijn met comfortabel en esthetisch tuinmeubilair. Met dergelijk aanbod verrast Zonnewende al vanaf de jaren 90 een uitgebreid Vlaams, Waals én Noord-Frans cliënteel. Al meer dan 20 jaar opereert de onderneming integraal vanuit Marquain bij Doornik, waar het vooral hoogwaardige Belgische, Nederlandse en Italiaanse merken aanbiedt.
Carine Comyn begon in de jaren 90 erg kleinschalig, met de verkoop van decoratie en potten vanuit haar garage. “Lang duurde het niet voor we ook tuinmeubilair begonnen aan te bieden”, legt ze uit. “Daardoor hadden we ook nood aan een grotere ruimte, die we vonden in een Bellegems pand.” Inmiddels had ook Pieter-Jan Dierick, Carines zoon, de smaak te pakken. “Tijdens mijn jeugdjaren hielp ik al regelmatig mee met het leveren en monteren van tuinmeubilair bij klanten. De stap om fulltime in de zaak te stappen, was minder evident dan je zou denken, maar ik ben toch blij dat ik daarvoor gekozen heb. Vooral het persoonlijk contact met de klanten is erg fijn, zeker omdat we een erg gevarieerd publiek bereiken.”
Dat is zeker sinds 2000 het geval, toen Zonnewende ook een filiaal in Doornik opende. Sinds 5 jaar is het zelfs de enige locatie van de onderneming. “De zaak in Bellegem was te klein geworden. Met meer dan 2.000 m² overdekte showroom, beschikken we in Doornik over de grootste Belgische toonzaal exclusief voor tuinmeubilair, barbecues en nog een beperkt decoratiegamma. Vlaamse klanten blijven vlot de weg naar ons vinden, wat onder meer te danken is aan de erg strategische ligging op amper 1 kilometer van de E403. Het Waals publiek bereikten we al langer, maar intussen verwelkomen we al een hele tijd veel Noord-Fransen, die zelfs vanuit Parijs komen. Je merkt dat afstand voor een breed publiek niet belangrijk is, op voorwaarde dat ze een ruime keuze aan hoogwaardig meubilair aan een sterke prijs-kwaliteitverhouding vinden.” Tuinmeubilair is bij uitstek een seizoenproduct, dat vooral tussen maart en juli uitstekend verkoopt. “In de luwere periodes zetten we dan minder flexwerkers in”, gaat Pieter-Jan verder. “Daarnaast oriënteren we ons steeds meer in de richting van ondernemingen die ook outdoor een aangename omgeving aan hun medewerkers willen bieden, met een gezellig terras, tafels, stoelen, picknickbanken, parasols, enzovoort. Onze totale service spreekt hen aan: dat begint bij advies, zet zich verder in vrij snelle leveringen – dankzij de nabijheid van de merken waarmee we samenwerken – en vlekkeloze montage. Het is een fijne job, omdat iedereen blij is eindelijk te kunnen genieten van het tuinmeubilair waarop ze zitten wachten hebben.” De kans is reëel dat Zonnewende op termijn een tweede winkel opent of met andere winkels gaat samenwerken. “Tegelijk willen we ook online onze service uitbreiden, zodat we almaar meer in de richting van een krachtig omnichannel-verhaal evolueren”, besluit Carine Comyn.